Įvadas
Lietuvių etninė kultūra
Augalija etninėje kultūroje
Įvadas
Priemonės aktualumas, reikalingumas
Šiandieninei mokyklai, vykdančiai
valstybinės švietimo strategijos nuostatą
išsaugoti tautinę tapatybę kaip europinę
vertybę, ypač svarbus etninės kultūros, pilietiškumo, bendrakultūrinės
kompetencijos ugdymas.
Remiantis lektorių, etninės kultūros ugdymo turinio
konsultantų, savivaldybių švietimo specialistų, renginių dalyvių veiklos
Pedagogų profesinės raidos centro programoje Lietuvių etninės kultūros
vertybės Europoje patirtimi bei praktiškai susipažinus su aktualijomis
kitose Europos šalyse (Vengrijoje, Anglijoje ir kt.), iškeltos realios etninės
kultūros ugdymo(si) problemos: etninės kultūros atmetimas mokykloje ir
visuomenėje, reikalingiausios etninės kultūros ugdymo(si)
informacijos stoka.
Šias problemas padės spręsti mokomoji priemonė Lietuvių
etninė kultūra. Priemonė rengiama pagal atskiras temas: gyvūnai,
augalija, namas, žemė, vanduo, ugnis etninėje kultūroje ir kt.
Priemonės paskirtis
Mokomosios priemonės temose išryškintos atskiros problemos ir
tų problemų tarpusavio sąsajos, įvairūs
mokslininkų požiūriai ir kt. Mokytojai, atsižvelgdami į ugdytinių amžių, gali
laisvai komponuoti temas ir, išlaikydami prasmingas jungtis bei nuoseklumą,
integruoti jas į ugdymo turinį. Mokomoji priemonė Lietuvių etninė kultūra
sudaro sąlygas
mokytojams,
mokiniams,
kitiems asmenims
įgyti etninės kultūros pagrindus, gebėjimų taikyti įgytas
žinias savo, mokyklos ir visuomenės gyvenime, įsisąmoninti ir puoselėti
vertybines nuostatas.
Bendrieji tikslai
Sudaryti sąlygas tobulinti(s)
etninės kultūros gebėjimus, būtinus gyvenant informacinėje ir žinių
visuomenėje, vykdyti valstybinės švietimo strategijos nuostatą
išsaugoti tautinę tapatybę.
Specialieji tikslai
Supažindinti su augalijos tradicija lietuvių kultūroje,
plėtoti harmoningus žmogaus ir gamtos santykius.
Uždaviniai
Apibūdinti augalų prasmę ir raišką liaudies tradicijose,
suprasti ją rašytinių, žodinių bei su daile susijusių šaltinių kontekste.
Supažindinti su žemės darbų papročiais, folkloru, ugdyti(s)
kritinį mąstymą lyginant tradicinės kultūros požiūrį į darbą ir dabartinio
žmogaus santykį su juo.
Analizuoti augalų simboliką tradicinės kultūros mene,
atskleisti atskirų liaudies meno sričių sąveiką, prisidėti prie tautinio
savitumo kūrybinės meninės raiškos plėtros.
Pateikti įvairias tradicinės kultūros meno sritis kaip
visumą, ja remiantis rengti darbo papročių
bei kalendorinių švenčių projektus.
Stiprinti mokyklos ir vietos žmonių bendravimą puoselėjant
krašto tradicijas, etines ir estetines gyvenimo nuostatas.
Skatinti plėtoti etnokultūros judėjimą, padėti pažinti ir
gerbti kitų tautų kultūrinį savitumą, keistis informacija pasitelkiant
informacines bei komunikacines technologijas.
Turinio aprašymas
Priemonė Lietuvių etninė kultūra: augalija etninėje
kultūroje supažindina su augalijos prasme pasaulėžiūroje, papročiuose,
folklore, liaudies mene ir liaudies medicinoje. Pristatomos žemės darbų
tradicijos, darbo papročių sąveika su gamtos ciklais, žmogaus ir gamtos (augalo)
gyvenimo sugretinimo, jos grožio išgyvenimo, humaniškumo raiškos įžvalgos
rugiapjūtės, lino darbų dainose, liaudies mene. Priemonėje analitiniai tekstai
iliustruojami liaudies meno ir profesionaliųjų dailininkų kūriniais, garso
(muzikos) įrašais, pateikta dainų tekstų su natomis pavyzdžių. Analizuojama ir
interpretuojama augalo simbolika profesionaliajame mene ir literatūroje.
Pateikta tradicinių švenčių, papročių
vaizdo, garso pavyzdžių, kurie jungia įvairias tradicinės kultūros meno sritis į
visumą.
Kompetencijos
Tikimasi, kad mokomoji priemonė Lietuvių etninė kultūra:
augalija etninėje kultūroje padės asmeniui įgyti apibendrintų žinių ir
praktinių gebėjimų, įsisąmoninti vertybines nuostatas, reikalingas informacinėje
visuomenėje.
1. Žinių ir supratimo įgijimas
Gebėjimas suprasti augalų prasmę ir simbolinę raišką liaudies
tradicijoje, įvertinti ir pasirinkti reikiamą
informaciją, gebėti ja naudotis gyvenime ir ugdymui(si).
2. Praktinių gebėjimų įgijimas
2.1. Intelektualūs/mąstymo gebėjimai
Gebėjimas suvokti Lietuvos gamtines savybes ir augalijos
reikšmę senojoje pasaulėžiūroje, pateikti
mokomąją medžiagą siejant ją su realia problema.
Gebėjimas suvokti savo tautos išmintį, mąstymo būdą, žemės
darbų papročių reikšmę tautinio savitumo tęstinumo procese.
Gebėjimas įsijungti į etninės kultūros veiklą ir pagal
sąmoningai suvoktus kriterijus brandinti meninę raišką, įsivertinti, kokia
tradicinės kultūros meno sritis geriausiai tenkina asmens gebėjimus.
Gebėjimas mokytis savarankiškai.
2.2. Praktinio pobūdžio gebėjimai
Gebėjimas sukurti psichologiškai ir fiziškai saugias,
tikslingai ir vaizdžiai apipavidalintas, funkcionalias ugdymo(si) aplinkas.
Gebėjimas atlikti muzikinio folkloro kūrinių ir išreikšti
tradicinės kultūros refleksiją dailės priemonėmis.
Gebėjimas liaudies medicinos skyriuje aptartus augalus
atpažinti lauko sąlygomis ir kamerinėje aplinkoje įvairiais metų laikais,
apibūdinti jų gydomąsias savybes.
Gebėjimas etninės kultūros ugdymą paversti bendromis
mokyklos (klasės) ir vietos bendruomenių pastangomis, ugdyti(s) gamtos ir
žmogaus dvasios sąskambį.
Gebėjimas puoselėti savo tautos tradicijas pripažįstant
kitų tautų kultūrinį savitumą.
2.3. Perkeliamieji/bendrieji gebėjimai
Gebėjimas tobulėti ir pasitikėti savimi, vertinti kitų
idėjas.
Gebėjimas dalykiškai bendrauti ir priimti bendrus
sprendimus.
Gebėjimas etnokultūros klausimais dalyvauti diskusijose,
pristatyti idėjas plačiai auditorijai.
Gebėjimas kūrybiškai reaguoti į šiuolaikinio pasaulio
pokyčius, vadovautis etninėmis ir bendrakultūrinėmis vertybėmis.
3. Nuostatų įgijimas
Pasižymėjimas pilietine sąmone, patriotiškumu, pozicija ir
aktyvumu, būtinu mokytojui, mokiniui, kaip Lietuvos ir Europos bendrijos
nariui, išsaugant tautinę tapatybę kaip europinę
vertybę.
Nuostata ir gebėjimas prisidėti prie tautinio savitumo
kūrybinės raiškos ir plėtros, gyventi darniai su gamta.
Nuostata ir gebėjimas stiprinti mokyklos ir krašto
bendruomenių, kartų ryšius remiantis senosiomis tradicijomis.
Nuostata ir gebėjimas būti tautiškai atviram, pasirengusiam
dialogui, pasižymėjimas tolerancija ir žmogiškumu bendraujant su kitais.
Mokymo(si) metodai ir būdai
Etnologų teigimu, visi liaudies papročiai, tikėjimai turi tam
tikrą prasmę. Nors šiandien jie primiršti ir tėra žaidimas, pramoga, žmogaus
protavimo ir vaizduotės padarinys nesensta. Žmogaus prigimtis, linkusi tikėti
paslaptingu, mistišku pasauliu, magiškas galvojimas visada suranda pateisinimą.
Tikėjimas vadovaujasi ne protu, bet jausmais. Mokomoji priemonė Lietuvių
etninė kultūra: augalija etninėje kultūroje parengta kritinio mąstymo
principu, tikintis, kad jaunoji karta, taip pat ir kiti, suvoks
praeities, dabarties ir ateities kartų dvasines sąsajas, tautos prasmę pasaulio
bendrijoje.
Ši priemonė suteiks apibendrintų žinių ir supratimo
apie augaliją etninėje kultūroje taikant
ugdymo procese įvairius metodus ir būdus:
įvairius požiūrius įtraukiančias paskaitas;
analizuojant ir interpretuojant tautosakos tekstus;
demonstruojant ir analizuojant liaudies meno ir
profesionaliųjų dailininkų darbų pavyzdžius;
klausantis muzikinio folkloro garso įrašų;
demonstruojant tradicinių papročių vaizdo pavyzdžius ir
analizuojant folkloro atlikimo metodiką;
skiriant mažoms grupėms savarankišką darbą (pavyzdžiui,
Augalinės simbolikos tradicinės kultūros mene analizė ir
interpretacijos), atlikus užduotis aptariant diskusijose.
Praktinių (intelektualių/mąstymo) gebėjimų raišką
skatins savarankiškas mokymasis, mokomosios medžiagos pateikimas siejant
ją su realia problema:
esamos etninės kultūros raiškos krašte analizė,
įvertinimas;
problemos iškėlimas ir įvardijimas;
problemos sprendimo (tęsti
krašto tradicijas, puoselėti ekologines nuostatas ir kt.) būdų paieška,
aptarimas, temos suformulavimas;
informacijos pagal pasirinktą
temą atranka vietos aplinkoje, iš mokomosios priemonės, literatūros
šaltinių;
surinktos informacijos įvertinimas;
krašto tradicinės šventės projekto kūrimas, pasiskirstymas
vaidmenimis, mokymosi metodikos aptarimas.
Praktinio pobūdžio gebėjimų tobulinimui gali būti
vykdomas projektas:
organizuojama tradicinė krašto šventė vietos bendruomenėje;
pasibaigus šventei, ji aptariama (pavyzdžiui, turinys –
papročių, mitologijos, muzikinio folkloro,
smulkiosios tautosakos tekstų parinkimo tikslingumas; krašto paveldo
informacijos panaudojimas; etninės kultūros raiškos būdai; vertybinių nuostatų
įgijimas);
diskusija (pavyzdžiui, Emocinis pasitenkinimas
etnokultūrine veikla);
šventės refleksijos raiška dailės priemonėmis.
Perkeliamųjų/bendrųjų gebėjimų įgijimui rekomenduotina:
informacijos apie kultūros paveldą krašte sklaida;
efektyvus dalykinis bendravimas su kitomis klasėmis,
mokyklomis dalijantis etninės kultūros veiklos problemomis, priimant bendrus
sprendimus, organizuojant bendrus renginius ir kitą veiklą;
naudojantis informacinėmis technologijomis savo kūrybos
darbus pristatyti šalies ir užsienio mokykloms, kurti bendrus projektus.
Nuostatų įgijimas
Vertybinės nuostatos ugdomos ir įgyjamos visoje etninės
kultūros veikloje:
-
įvairių požiūrių priėmimas etninės kultūros ugdymo
klausimais, jų apmąstymas, palyginimas su realybe, patyrimu, vertybinių
nuostatų panaudojimu, suderinimas su valstybinės bei europinės reikšmės
dokumentais, savo pozicijos pateikimas mokyklos bendruomenei, visuomenei,
tarptautiniu lygmeniu – visa tai ugdo pilietinę
sąmonę, patriotiškumą, aktyvumą;
-
augalijos prasmės pažinimas ir supratimas etninėje
kultūroje, emociniai išgyvenimai, patirti aktyviai dalyvaujant tradicinėse
šventėse, gamtos stebėjimas, liaudies meno spalvų derinių, formų analizė
skatina asmenį pagal sąmoningai suvoktus kriterijus brandinti meninę raišką ir
estetinę įžvalgą, kūrybiškai save
realizuoti ir išlaikyti liaudiško funkcionalumo nuostatą
moderniajame dizaine; dėl komandinio darbo mokykla tampa tautinio
savitumo, meninės kūrybinės raiškos ugdytoja;
-
gėrio ir grožio, moralės, tvarkos, užkoduotos
nacionaliniame charakteryje, įžvalgos tautosakos tekstuose bei interpretacijos
grožinėje literatūroje, liaudies ir profesionaliųjų dailininkų kūriniuose,
žmogaus ir gamtos harmonijos, papročių
paskirties, gyvybės apsaugos idėjos, tautos išlikimo problemos aiškinimasis,
įsitikinimų vertinimas – visa tai ugdo asmens kritinį mąstymą, etines ir
estetines, ekologines nuostatas;
-
kalendorinių švenčių šiuolaikinimas moko kritiškai mąstyti,
rinkti ir vertinti informaciją,
dalytis ja, bendrauti su krašto bendruomene, gebėti spręsti etninės kultūros
problemas vietos aplinkoje, kūrybiškai suprojektavus mokyklos ir krašto
bendruomenių kultūrinį gyvenimą – bendravimas tradicinės kultūros pagrindu
artina šeimas, kartas, ugdo savarankiškumą;
-
atviras tautiškumas, tarpkultūrinių projektų kūrimas
mokyklose, mainai skatina pilietinę integraciją,
ugdo tolerancija, kūrybiškumu grįstus santykius su kitomis tautomis.
Įgytų kompetencijų įvertinimo būdai gali būti:
-
augalijos prasmės supratimo senojoje tradicijoje vertinimas
pagal gebėjimą analizuoti bei interpretuoti tautosakos tekstus, liaudies ir
profesionaliųjų dailininkų kūrinius;
-
liaudies medicinos supratimo vertinimas pagal vaistinių
augalų atpažinimą įvairiais metų laikais kamerinėje aplinkoje ir lauko
sąlygomis;
-
mąstymo gebėjimų
vertinimas pagal domėjimąsi tautinio identiteto problemomis, krašto žemės
darbų tradicijų plėtra ir jų šiuolaikinimo krypčių bei būdų įžvalgomis;
-
etninės kultūros meno sričių kaip visumos suvokimo
vertinimas remiantis parengto projekto autentiškumu, tikslingumu, kūrybiškumu,
šiuolaikiškumu;
-
tautinio savitumo raiškos praktinių gebėjimų vertinimas
pagal folkloro kūrinių atlikimo meninę vertę, muzikalumą ir augalų simbolikos
raišką dailės priemonėmis;
-
asmens įsitraukimo į etnokultūrinę veiklą motyvacijos,
etinių ir estetinių, ekologinių nuostatų laikymosi vertinimas mokyklos ir
vietos bendruomenės tradiciniuose renginiuose, visuomenėje;
-
perkeliamųjų/bendrųjų gebėjimų vertinimas pagal asmens
iniciatyvumą, pasitikėjimą savimi, žinių pritaikymą praktikoje, patirties
sklaidą mokykloje, šalyje ir bendravimą su kitų šalių mokyklomis.
|